Thea Hopmans

Sofrologie ontspanningstherapie: Individuele sessie

Maak een afspraak

Thea Hopmans Sofroloog in Goirle Individuele en groeps ontspanningstherapiesessie op een rustige en een vriendelijke plek.

Sofroloog een beroep voor de toekomst

Video conference

_____________ Zaterdag 21 november _____________ Basisonderhoud of gewoon voor de belangstellenden. Schema: 9:15 - 11:00 uur met een pauze. Prijs € 30,- . Meld je aan zie knop.

Corona een complexe fase

Het is duidelijk dat de pandemie, geassocieerd met beperking van.... lees meer.

Klik voor meer informatie

SofroPraktijk

____________Zet mensen in beweging ___________ Wil je meer weten of heb je vragen? Neem dan vandaag nog contact met mij op

De 6 individuele fasen van Sofrologie

Vraagt u zich af hoe een individuele sessie ontspanningstherapie verloopt?

Dan vind je in dit artikel de antwoorden op je vragen. Want voordat u met een dergelijke therapie begint, waarbij vertrouwen in de therapeut belangrijk is, is het normaal om een nauwkeuriger beeld te willen krijgen van de voortgang van een individuele sessie van ontspanningstherapie.

Hoe verloopt een individuele Sofrologie sessie?

Een individuele Sofrologie sessie verschilt natuurlijk van de ene sofroloog tot de andere, maar het doel van uw welzijn, door de ontwikkeling van uw vaardigheden, blijft hetzelfde. Bovendien omvat een individuele sessie over het algemeen drie reeksen: een tijd voor bespreking met de sofroloog aan het begin en einde van de sessie, om toezicht te houden op het oefenen van de oefeningen zelf, die we hier zullen beschrijven aan de hand van vier voorbeelden van veelgebruikte technieken.

Laten we dus eens kijken naar deze 6 stappen van een individuele sessie voor ontspanningstherapie:

1. Het welkom- en uitwisselingsgesprek

In individuele sessies verschillen de procedure en oefeningen min of meer van die van een collectieve sessie. De Sofrologie oefeningen zijn tijdens een individuele sessie noodzakelijkerwijs meer gepersonaliseerd, zodat u uw doel precies kunt bereiken.

Hoe dan ook, wat een collectieve sessie betreft, een individuele sessie begint met een welkomst- en discussiegesprek, gewijd aan een persoonlijk gesprek van uw behoeften of uw wensen. Het is duidelijk dat, aangezien sommige onderwerpen nog steeds lastig kunnen lijken om in het openbaar te bespreken, u zich vrijer zult voelen om uzelf uit te drukken in een individuele sessie, wat een versnellend effect zal hebben op uw voortgang naar uw doel.

Dit is ook een gelegenheid voor jou om de Sofroloog te informeren over je algemene gezondheidstoestand, zowel fysiek als psychologisch of emotioneel. De sofroloog komt tussenbeide door een paar vragen te stellen, terwijl hij jou bestudeert.

Dit interview stelt de Sofroloog in staat om een ​​programma samen te stellen dat is aangepast aan uw doelstelling en dit het beste bij uw situatie past.

Het is een belangrijk moment van de individuele sessie door te luisteren wat de cliënt echt vraagt, zo ontstaat er een vertrouwensband met de therapeut, waardoor deze je effectiever kan begeleiden. Deze uitwisseling, ook wel pre-Sofronische dialoog genoemd, is tenslotte het moment waarop de sofroloog je de oefeningen uitlegt die je samen gaat oefenen.

Hij leidt deze discussietijd aan het begin en aan het einde van de sessie. Evenzo begeleidt hij alle voorgestelde Sofrologische oefeningen met zijn stem. Een individuele Sofrologie sessie kan worden uitgevoerd bij de sofroloog of online zodat u ook gewoon thuis kan blijven, volgens uw wensen.

2. Dynamische ontspanning

Mayordiaanse Sofrologie onderdeel ontspanningstherapie

Deze is gebaseerd op drie oefeningen, namelijk de ademhaling, de ontspanning en positieve visualisatie. Ontspanning heeft op zijn beurt verschillende technieken en verschillende niveaus om te bereiken. In dit opzicht is het essentieel om in gedachten te houden dat ontspanningstherapie-technieken complementair aan elkaar zijn.

Zo kunt u met dynamische ontspanning de middelen verwerven om op een bewuste manier te ontspannen. En het doel is om u te bevrijden van onnodige spanningen, zowel fysiek als psychisch.

Om een bepaald niveau van dynamische ontspanning te bereiken, is het echter nodig om bijvoorbeeld toevlucht te nemen tot buikademhaling, wat ook een van de sleutels is tot het succes van veel Sofrologische oefeningen. Tevens, tijdens een individuele ontspanningstherapiesessie of nadat u de basis van deze alternatieve geneeskunde onder de knie hebt, kent dynamische ontspanning verschillende gradaties, afhankelijk van het doel dat u voor uzelf heeft gesteld.

De eerste graad is concentratie, die het mogelijk maakt om het lichaam met de geest te verbinden om je capaciteiten en hun kracht beter te begrijpen en ze dus beter te beheersen om ze te implementeren.

Tijdens de concentratie ontwikkelen de interne verschijnselen van gewaarwordingen en emoties zich en lijken ze reëler en gevoeliger dan wat u normaal waarneemt.

Vervolgens komt contemplatie, waardoor een hogere mate van dynamische ontspanning ontstaat. Met contemplatieoefeningen kun je je op een verhoogde manier in ruimte en tijd situeren. Deze oefeningen worden vooral aanbevolen voor vrouwen tijdens de zwangerschap of menopauze. Omdat het hen in staat stelt meer vertrouwen in zichzelf te hebben en met sereniteit de lichamelijke veranderingen die ze ondergaan te accepteren.

Ter herinnering: Sofrologie probeert door bewustzijn de harmonie tussen lichaam en geest te herstellen.

Weet dat het bewustzijn een onbeperkt aantal aanpassingsmogelijkheden omvat. Op die manier, gestimuleerd door Sofrologie, kun je jezelf beter leren kennen en dus beter kiezen wat bij je past om een balans in je leven te vinden. In individuele sessies wordt u in uw bewegingen begeleid door de stem van uw sofroloog. Omdat dynamische ontspanning de eerste stap is om het doel te bereiken dat je jezelf hebt gesteld, is het essentieel dat je je op zijn stem concentreert.

Het belangrijkste bij de oefeningen zijn niet de bewegingen zelf, maar hoe je je voelt. Dus fixeer je aandacht naar binnen, laat je lichamelijke en psychologische spanningen los en ervaar volledig dit moment dat van jou is.

3. Statische relaxatie

Sofrologen adviseren statische ontspanning aan als onderdeel van stressmanagement, inclusief stress op het werk, evenals om fobieën te temmen en om angstaanvallen of slapeloosheid onder controle te houden. Zoals we hebben gezien, is ontspanning een sleutelwoord in de Sofrologie. In combinatie met ademhalingsoefeningen en positieve visualisatie, bevordert deze methode spierontspanning om rust en welzijn te brengen.

Tijdens een individuele sessie leidt de sofroloog je met zijn stem en dankzij zijn knowhow naar een bewustzijnsstaat halverwege tussen slapen en waken, die in de Sofrologie de Sofroliminale toestand wordt genoemd.

In het dagelijks leven wordt dit bewustzijnsniveau meestal bereikt bij het in slaap vallen of bij het ontwaken. Het is een toestand waarin het lichaam ontspannen is en de hartslag wordt vertraagd vergeleken met de actieve waakstaat. Statische ontspanningsoefeningen worden meestal zittend of liggend uitgevoerd.

Tijdens een individuele sessie wordt deze vorm van ontspanning vaak geassocieerd met een andere fase van Sofrologische therapie, namelijk positieve visualisatie. Statische ontspanning wordt immers gevoed door een aangepaste ademhaling en de visualisatie van bijvoorbeeld een rustgevend landschap, vergezeld van zijn geluiden, zelfs zijn geuren die een kalmerend effect hebben op het lichaam en de geest. Dit bevordert ontspanning en het gevoel van welzijn.

Want in de Sofrologie is alles weer met elkaar verbonden en vullen de oefeningen elkaar aan: ademen helpt om de staat van ontspanning te accentueren. Hoe rustiger de ademhaling en hoe meer lucht de longen met lucht vullen, hoe langzamer de hartslag en hoe kalmer de geest wordt. Het is uit deze reeks combinaties tussen de verschillende technieken en de vele oefeningen dat uw therapeut het programma kiest dat het beste bij u past om het meeste uit de voordelen van ontspanningstherapie te halen.

4. Positieve visualisatie

In Sofrologie wordt de visualisatie van positieve beelden of situaties aanbevolen voor mensen met een specifiek consultatiedoel: angst bestrijden, je voorbereiden op examens, je emoties beheersen, leven met tinnitus, pijn verlichten, enz. Deze techniek, ook wel mentale beeldspraak genoemd, stelt je in staat de verschillende aspecten van jezelf beter te begrijpen, je creativiteit te stimuleren, de oorzaken te begrijpen van wat je hebt gekozen om een sofroloog te raadplegen en in jezelf de middelen te vinden om je doel bereiken.

De positieve visualisatietechniek wordt bijvoorbeeld gebruikt door topsporters en zelfs door vliegtuigpiloten. Het is inderdaad een geweldige manier om te leren omgaan met stress. Je moet ook weten dat de technieken van positieve visualisatie in de Sofrologie tot doel hebben bepaalde psychologische barrières weg te nemen om je te helpen het vertrouwen in jezelf te herwinnen.

Bovendien hebben toegewijde oefeningen een enorm voordeel, dat ze discreet zijn, omdat ze geen beweging vereisen. U hoeft dus alleen maar op een rustige plek te zijn, uw ogen te sluiten en uw fantasie te laten werken. Voor het realiseren van een positieve visualisatieoefening doe je een beroep op je vijf zintuigen om de ervaring volledig te beleven.

Maar wees voorzichtig, deze oefeningen vallen niet binnen het domein van dromen: het beeld of de situatie die je voor jezelf kiest, moet realistisch zijn om je in staat te stellen vooruitgang te boeken in de richting van je doel.

5. Herstel en ontvangst van emoties

Over het algemeen zijn na het oefenen van de oefeningen met de sofroloog uw lichaam en geest in harmonie en voelt u zich perfect ontspannen. Bewustzijn is echter een belangrijke stap in de Sofrologie: het is inderdaad essentieel om een klein moment te besteden om volledig te voelen dat je lichaam ontspannen is, dat je geest uitgerust is en dat je emoties gerustgesteld zijn.

Je moet je bewust worden van de spierontspanning en innerlijke kalmte die heeft plaatsgevonden dankzij de oefeningen die je hebt gedaan. Door deze emoties te verwelkomen, kunnen uw hersenen registreren wat er om u heen gebeurt en dit zal u helpen uw volgende één-op-één sessies beter te gebruiken voor nog betere resultaten.

Weet dat het nemen van dit moment om uw emoties te verwelkomen aan het einde van elke oefening wordt gedaan, maar ook aan het einde van elke individuele sessie. Maak van deze paar minuten ook gebruik om u in ruimte en tijd te situeren, de verbetering van uw capaciteiten te observeren en uw inspanningen te meten.

Omdat Sofrologie er is om u te helpen een delicate periode die u doormaakt te overwinnen of om uw dagelijks leven te verbeteren. En als u uw vooruitgang positief ziet, wordt u aangemoedigd om door te gaan.

6. Het uiten van gevoelens

De Sofrologie sessies vinden plaats in een eenvoudige en rustige omgeving, in een stimulerende ruimte voor ontspanning. U heeft de mogelijkheid om te zitten, staan of liggen, afhankelijk van uw voorkeuren die aan het begin van elke sessie worden uitgedrukt.

De individuele Sofrologie sessie is gebaseerd op het vertrouwen tussen de Sofroloog en jou: dit is wat je in staat zal stellen om effectief voorwaarts te gaan in je proces. Daarom blijft, rekening houdend met het feit dat dit een moment van persoonlijke uitwisseling is, alles wat tijdens een individuele sessie onthuld kan worden, is vertrouwelijk. Met name de discussietijden aan het begin en aan het einde van de sessie.

Omdat, net als bij het interview aan het begin van een individuele sessie, degene is die de sessie beëindigt essentieel is:

het stelt je in staat om je onmiddellijke gevoelens te uiten. Als gevolg hiervan is de Sofroloog in staat om uw persoonlijkheid beter te definiëren en uw behoeften te identificeren. Hierdoor kan hij je beter begeleiden op de komende individuele sessies. Deze stap helpt u, van uw kant, om de oefeningen te herkennen die het beste bij u passen, die waarbij u zich het prettigst voelt, om ze thuis te reproduceren. Omdat het doel van Sofrologie is belichaamd in autonomie, dat wil zeggen dat je snel in staat moet zijn om alleen de oefeningen te oefenen waarvan je denkt dat je er het meeste profijt van hebt.

Hierdoor kunt u een dagelijkse ontspanningstherapie maken en op de lange termijn genieten van de voordelen. Aarzel niet om tijdens uw individuele sessies uw therapeut vragen te stellen over het verloop van een sessie thuis of over de haalbaarheid van een bepaalde oefening: de sofroloog staat tot uw dienst, hij kent u en bijvoorbeeld daarom zal hij u kunnen begeleiden bij uw onafhankelijke beoefening van Sofrologie.